Aanbieders van maatschappelijke ondersteuning in Nederland zijn wettelijk verantwoordelijk voor kwalitatief goede en veilige ondersteuning en zijn verplicht calamiteiten en geweldsincidenten te melden.
Als aanbieder van Wmo-voorzieningen dien je melding te doen van iedere calamiteit die bij de verstrekking van een voorziening heeft plaatsgevonden en/of indien er sprake is van geweld bij de verstrekking van een voorziening. Door een calamiteit en/of geweldsincident te melden kunnen wij met elkaar de kwaliteit van de aangeboden ondersteuning verbeteren.
Binnen de NMD gemeenten zijn de kwaliteitsmanagers aangewezen als toezichthouders voor het toezicht op de kwaliteit en de continuïteit van de Wmo-voorzieningen.
Vanaf 1 mei 2018 dien je calamiteiten of voorvallen van geweld digitaal te melden. Gebruik hiervoor het onderstaande formulier:
melding calamiteiten en geweld Wmo
Nadat je een melding hebt gedaan neemt één van onze kwaliteitsmanagers contact met je op. Voor verdere toelichting verwijzen wij je naar het protocol.
Bij twijfel of er sprake is van een calamiteit of voorval van geweld kun je altijd contact opnemen met de kwaliteitsmanagers via kwaliteitsmanagersnmd@assen.nl